tisdag 18 november 2014

Rådgivande bedömning

Idag var vi iväg.
Dagen började mitt i natten då vi drog till stallet vid 04:30 för att hinna fixa med allt i lugn och ro.
Till min förvåning så var Jakob faktiskt helt fläckfri när jag tog in honom, förutom på hovarna och 5 cm upp.
Flätorna och täcket hade fått sitta kvar hela natten. 
Så borstningen och knoppningen gick snabbt och strax innan 7 var i på vägen.
Att lasta honom gick fint även den här gången! Ca 5-6 gånger går han in och backar ut tills han bestämmer sig för att stanna i transporten!
Sen märkte han att det finns ju hö så då är det endå ganska trevligt att stå där!
Han var inte heller det minsta nervös vilket var skönt!
Väl på plats så var han inte heller speciellt nervös, det kom precis närmar klev in i ridhuset! En läktare full med människor var inte så kul! 
Men det gick ändå bra och det är skönt att veta att om det där är hans nervösa sida så är han definitivt hanterbar!
Sen var det dags för lösgalopp, vilket vi inte riktigt har börjar öva på så han fattade inte riktigt utan körde mest ett travlopp för sig själv. Några galoppsteg blev det i alla fall. 
Sen löshoppades han, vilket han bara gjort en gång tidigare. Några fina hopp blev det ändå! 
Sen sprang och gick jag med honom och ställde upp och vi fick bedömningen.
Kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad som sas exakt men nått om kort trav och lite blyg på hinder. Men det var ju inte viktigt för mig. Jag är så himla stolt över min häst som var så snäll och gjorde sitt bästa! Han är ju bara ett år!!!
(Inne på bedömningen, snodd bild från Jakobs uppfödare Marion)

Nu kan vi fortsätta öva på galopp och löshoppning i lugn och ro:)
 
Efter bedömningen var han lugn och fin igen. Typ som att han förstår att det är klart nu.
Och lasta honom för hemfärd var inga problem, raka vägen in i transporten där höet väntade.
Bra dag med en lugn och fin häst och även Jakobs uppfödare kom och kollade vilket var superkul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar