söndag 9 mars 2014

En vecka i lösdriften nu

Idag var Jakob sååååååååååååååå....ååååååå seg på att få in från hagen. Han har kommit in bra i gänget och vill inte lämna dem! Efter ett tag kom alla hästar, för dem var törstiga och vattnet är vid grinden, så då blev det fart på Jakob. Dem kutade till vattnet och jag var inte stark nog att hålla i vildingen så tappade grimskaftet och han for iväg.. Men allt gick bra iaf...
Jockis går fortfarande omkring när man borstar på honom, meeeeen, idag kunde jag faktiskt kratsa framhovarna. först lyfte jag på dem några gånger och sedan borstade jag på honom och innan jag skulle ta ut honom igen så lyfte jag på hovarna och kratsade. Söta små hovar det fanns inte mycket att kratsa där.
Nån som har några tips på hur jag ska kunna lyfta bakhovarna? För det första står han inte still och för det andra så vevar han som en galning med bakbenen och typ sparkar så det är galet svårt att få tag på benet!
och slickstensgrejen går han inte på just nu. det är för mycket annat att kolla på för att den ska vara intressant.........

Imorgon så tänkte jag börja träna Jockis på att gå in i spolspiltan. Det är liksom som ett litet rum som man går in i från gården. och dörren är inte skitstor, så kan tänka mig att det är lite läskigt. Men det är så jobbigt att se hans geggiga ben hela tiden. Och det är sååå svårt att få bort leran när han inte kan stå still.. Så spolspilte träning i veckan.
Han har fått hovarna spolade förut i alla fall.


2 kommentarer:

  1. Ett tips för bakhovsarna som brukar fungera... Ha ett långt grimskaft och hål i varsin ände så du "fångar" upp hoven dvs lägger grimskaftet under kotan bak så kan du lyfta hoven framåt. På såvis är du skyddad och du orkar hålla på ett annat sätt. Börja med o lyft lite, sätt ner och repitera när han sedan accepterar grimskaftet och att du bestämmer kan du lyfta upp och hålla i en hand samtidigt kan du ta tag i hoven och tillslut ta bak hoven som vanligt.
    Lite rörigt men förstår du inte så får jag försöka göra en liten film =) Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juste, smart! Jag förstår vad du menar:) får pröva med det då! tack!

      Radera