söndag 23 mars 2014

Unghästträning

Idag var vi på våran första unghästträning. Det gick bra. För bra. Ville ju att Jockis skulle fara omkring fram och tillbaka och kanske mosa mig åt sidan lite som han har gjort sådär när han tröttnat på att bli ompysslad. Men neeeej. Han bara stog där rakt upp och ner. Fick iaf lite tips och råd man kan göra. Men sen så började vi pröva att slänga på sadel och det gick super! Så nu måste jag fixa en liten sadel och sadelgjord så vi kan öva mycket med det! Och typ gå ut o gå lite med sadel så småningom. Sen fick han också ha grimsakftet kvar på grimman inne i en Box så fick han gå omkring och så skulle han trampa på den. Typ för att lära sig att inte få panik för att han trampar på den och fastnar. Men han brydde sig inte ett dugg om de.. Sen slängde man grimskaftet över huvudet så dem vänjer sig att man lägger tygeln över huvudet sen. 
Sen gick vi ut och gick i skogen. 
Och övade på att jag ska gå på ena sidan av trädet och Jakob andra sidan och då ska ju han fastna och sen ska han typ lösa det och gå på rätt sida av trädet. Jockis var super lugn ute och det såg ut som att han var helt slut efter tre timmar full aktivitet. 
Nu känner jag nog att jag kan börja fixa och trixa mer än vad jag vågat innan. Har inte velat stressa fram nått men han verkar vara cool lugn med allt man gör med honom! På vägen hem från skogen kunde jag till och med gå med två grimskaft på honom som tömkörnings remmar. Och han bara knata på framåt! Så duktig häst:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar